Иновациите или нестандартните решения за осигуряване ефективност прехода и приемствеността между ДГ и училище в Езерче
На 06.04.2023 г. по покана на ръководството на ОУ „Св.П.Хилендарски“-с.Езерче, се проведе интерактивен урок с бъдещите първокласници. Основна цел на мероприятието е осигуряването на плавен преход за децата от детската градина към училищния живот, както и безпроблемната им адаптация към новата среда. Срещата започна с великденска песничка- поздрав от учениците в начален етап към малките гости от ДГ и техните детски учителки. Освен децата от ДГ, присъстваха и учениците от 1,3 и 4 кл. с техните преподаватели.
Периодът на прехода от детската градина към училището е сложен процес за всяко дете. При осъществяване на приемственост от ДГ към училище с различни съвместни дейности и нициативи, се осигурява плавен преход от предучилищна към начална училищна възраст. Организирането и провеждането на съвместни мероприятия – Коледа, Великден, ден на християнското семейство, празник на буквите, водят до по-лесно приобщаване на малките деца от ДГ към училищния живот .Така се потопихме във великденските християнски ценности, традиции и предстоящия светъл празник – Великден. Г-жа Лейля Чалъкова представи тематична презентация на присъстващите, след което първокласниците четоха великденски стихчета на бъдещите първокласници.
Г-жа Айше Реханова-класен ръководител на 3 кл. и г-жа Чалъкова раздадоха материали за всички деца-да оцветят великденски яйца, с които след това всяко дете окичи великденското дръвче. Третокласниците също четоха произведения на великденска тематика, оцветяваха се яйца, рязаха и изработиха великденски картички.
Най-вълнуващо беше състезанието “Да пренесем великденското яйце“ с лъжица, като победители бяха децата от ДГ. Накрая г-жа Зюлейха Карман-директор на училището, връчи специални подаръци-хвърчила на бъдещите първокласници с пожелание за весело и незабравимо лято, изпълнено с игри, защото след това на 15-ти септември, ще имат други училищни задължения-ще бъдат ученици и няма да има много време за игри. Директорката почерпи всички присъстващи подобаващо с великденски козунак. Бъдещите първокласници споделиха открито, че много им е харесало в училище и, че пак искат да ни посетят. В края на срещата, удовлетворени от ползотворната работа, участниците се разделиха с пълното убеждение, че диалогът и екипността са гаранция за осъществяване на целите. Детските учителки ни поканиха още отсега за тържественото изпращане на бъдещите първокласници, а класната на 1 клас-г-жа Чалъкова покани бъдещите ни ученици и учителките от ДГ за предстоящия празник на буквите в училище.
Благодарим за интерсния замисъл на инициативата към колегите Айше Реханова и Лейля Чалъкова, което съвпадна освен с предстоящия празник Великден, но и с месеца на четенето, обявен в училище.
Належащо и полезно е осъществяването на такива взаимни посещения между ДГ и училище, защото това гарантира по-ефективен преход от детството към новата социална фукнция на човека-УЧЕНЕТО.
По-честите съвместни работни срещи, дискутиране на конкретни казуси, посещения и непрекъсната комуникация между детски и начални учители, ще спомогнат за осъществяването на плавен преход от предучилищно към начално образование. Затова е необходимо тази връзка с бъдещия учител от първи клас да започне още в подготвителна група. Съвременната образователна система може да се развива само чрез създаване и разпространяване на иновации в няколко посоки – технологични, икономически, педагогически, организационни. Технологичните иновации в образователната дейност са предпоставка за създаване на нова образователна среда, в която учещия променя своята позиция подпомаган от учителя. Учителите по-често трябва да посещават децата в детската градина в различни режимни моменти, не само по празници и тържества, а да има непрекъсната комуникация между детските и начални учители. Така децата ще свикнат с тях, ще им се доверят и когато постъпят в първи клас, няма да има емоционално сътресение и ще се осъществи плавен преход от предучилищно към начално образование.
Материалът Иновациите или нестандартните решения за осигуряване ефективност прехода и приемствеността между ДГ и училище в Езерче е публикуван за пръв път на Новини Разград.
Източник: Новини Разград